У 2017 році Рада бізнес-омбудсмена за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку і Організації економічного співробітництва та розвитку представила Всеукраїнську Мережу Доброчесності та Комплаєнсу — нову ініціативу для бізнесу, який прагне працювати прозоро. 21 листопада цього року UNIC відвідала місто Маріуполь з семінаром «Комплаєнс у трудових відносинах: практичні інструменти усунення корупційних ризиків».

Захід проходив за підтримки Маріупольської асоціації підприємців.

Спікерами семінару були:

  • Денис Лаврищев, Martlet, модератор заходу
  • Дар’я Білінська, UNIC
  • Людмила Завалей, Coach Res. Lab “GROWup!”
  • Ігор Часник , Головне управління Держпраці у Донецбкій області
  • Юлія Михайлюк,  Рада бізнес-омбудсмена
  • Леонід Гілевич, ЮФ «Ілляшев та Партнери»

Ігорем Часником – заступником начальника управління – начальником відділу гігієни та атестації робочих місць за умовами  праці управління з питань праці у доповіді була звернута увага на те, що функції інспекції праці мають два аспекти. З одного боку , вона здійснює контроль за виконанням правових положень. З іншого вона виконує превентивну функцію й надає інформацію та освітні послуги. Ця складна роль робить інспекцію праці ключовим органом у вирішенні численних проблем у сфері трудових відносин.

2019 році Міжнародна організація праці відзначила 100-річний ювілей з часу заснування.

Ця унікальна міжнародна організація створила міцний фундамент для формування та розвитку системи соціально-трудових відносин на тристоронній основі для держав усього світу. Саме конвенції МОП встановлюють міжнародні стандарти у соціально-трудовій сфері, зокрема й у галузі безпеки та гігієни праці.

Україна ратифікувала 71 конвенцію МОП, 63 з них є чинними (8 – денонсовані). На черзі ратифікація Україною ще дев’яти конвенцій, серед яких:

№ 88 «Про організацію служби зайнятості»;

№ 171 «Про нічну працю»;

№168 «Про сприяння зайнятості та захист від безробіття»;

№ 181 «Про приватні агентства зайнятості»;

Розділ ІІІ Конвенції МОП № 173 «Про захист вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця», що стосується захисту вимог працівників установою-гарантом;

№ 157 «Про встановлення міжнародної системи збереження прав у галузі соціального забезпечення»;

№ 189 «Про гідну працю хатніх робітників»;

№ 97 «Про працівників-мігрантів»;

«Про працю в морському судноплавстві» 2006 року.

Статтею 9 Конституції України та частиною  першою статті 19 Закону України “Про міжнародні договори України”  визначено, що чинні міжнародні договори  України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою  України, є частиною національного законодавства і застосовуються у  порядку, передбаченому для норм національного законодавства.  Чинні міжнародні договори України підлягають сумлінному  дотриманню сторонами відповідно до норм міжнародного права.

Порядок № 823 на даний час визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, з урахуванням особливостей, визначених Конвенцією Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 8 вересня 2004 р. №1985-IV, Конвенцією Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованої Законом України від 8 вересня 2004 р. №1986-IV, та Законом України “Про основі засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.

У своїй доповіді Ігор Часник зупинився на основних положення Порядку № 823, а також підкреслив, що ефективність вирішення проблем нелегальної зайнятості, безпеки праці, своєчасної виплати та підвищення розміру заробітної плати залежить від співпраці із соціальними партнерами: роботодавцями, профспілками, органами державної влади та місцевого самоврядування .

Ігор Часник відмітив, що Головне управління  Держпраці у Донецькій області приділяє значну увагу превентивній роботі спрямованій на попередження порушень законодавства про працю, зокрема популяризації ідей соціального партнерства, що викладені Глобальному договорі ООН, Міжнародному стандарті  соціальна відповідальність  (SA8000),  стандарті ISO 26000  (добровільній настанові з соціальної відповідальності) та інших .

У підсумку Ігор Часник підкреслив важливе значення  розробки правил комплаєнс в трудових відносинах, зокрема трудових договорів, внутрішніх документів компаній, що регулюють трудові та організаційні відносини, а також доопрацювання і адаптацію кадрових документів (політик, кодексів поведінки, комплаєнс програм, посадових інструкцій комплаєнс-контролерів і т.п.) для застосування на локальному рівні, що сприятиме дотриманню законодавства про працю.