Щодо розслідування нещасних випадків на виробництві 0 287

Виробничий травматизм і профзахворювання не випадково прирівнюють до національних бід. Вони приносять не тільки горе і страждання потерпілим, їх рідним і близьким, а й тягнуть за собою величезні, непоправні суспільні втрати, негативно впливають на економіку всієї країни, на рівень життя її народу.

Приховування випадків травмування працівників на виробництві або переведення їх до категорії «не пов’язаних з виробництвом» – звільняє роботодавця від проведення на підприємстві ефективних, але витратних профілактичних заходів.

Розслідування нещасних випадків проводиться відповідно до «Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві». Роботодавець, одержавши повідомлення про нещасний випадок, протягом доби повинен створити комісію та організувати проведення розслідування. До складу комісії входять керівник (спеціаліст) служби охорони праці, представник Фонду соціального страхування, представник первинного профспілки. Всі нещасні випадки на виробництві, які не спричинили тяжкі наслідки, розслідуються комісією підприємства протягом трьох робочих днів. Віднесення нещасних випадків що спричинили тяжкі наслідки, в тому числі з можливою інвалідністю потерпілого, здійснюється відповідно до Класифікатора розподілу травм за ступенем тяжкості. Висновок про ступінь тяжкості травми дає медичний заклад, в який звернувся потерпілий. Комісія зобов’язана: з’ясувати обставини і причини настання нещасного випадку; скласти акт проведення розслідування нещасного випадку за формою Н-5. У разі, якщо нещасний випадок визнано пов’язаним з виробництвом, складається акт про нещасний випадок, пов’язаний з виробництвом, за формою Н-1.

На практиці бувають ситуації, коли створеною комісією з розслідування нещасного випадку в повному обсязі вивчаються всі обставини або неточно встановлюються причини нещасного випадку, роботодавець відмовляється скласти або затвердити акт за формою Н-5 або Н-1, потерпілий не згоден зі змістом зазначеного акта. В такому випадку потерпілий або уповноважена ним особа, яка представляє його інтереси, мають право звернутися до місцевого органу державної служби України з питань праці. На підставі такого звернення, після проведення аналізу матеріалів розслідування посадова особа органу Держпраці має можливість видати обов’язковий для виконання роботодавцем припис за формою Н-9 для повторного розслідування нещасного випадку.

Роботодавець зобов’язаний у п’ятиденний термін після одержання припису за формою Н-9 видати наказ про прийняття зазначених в приписі заходів, а також притягнути до відповідальності працівників, які допустили порушення вимог законодавства про охорону праці. Про виконання заходів роботодавець письмово повідомляє орган Держпраці у встановлений ним термін.

Не залишайтеся «один на один» зі своїми проблемами, використовуйте в повному обсязі Ваші права!

Головний державний інспектор відділу нагляду на виробництвах підвищеної небезпеки у Маріуполі Головного управління Держпраці в Донецькій області – Бардаш Олександр Володимирович.

Попередня статтяНаступна стаття

Протидія торгівлії людьми 0 96

Щороку близько двох мільйонів людей в Україні стають жертвами трудового рабства. В пошуках кращої долі громадяни не усвідомлено віддають себе в руки злочинців. У нашій державі злочин досить поширений, особливо щодо молодих жінок і дівчат, які вербуються для роботи за кордоном і там використовуються злочинцями у своїх корисливих мотивах. Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Основні засади протидії торгівлі людьми визначені в таких міжнародно-право¬вих актах, як Загальна декларація прав людини (1948), Конвенція про забо¬рону торгівлі людьми та експлуатації проституції третіми особами (1949), Європейська конвенція про захист прав і основних свобод людини (1950), Додаткова конвенція про заборону рабства, работоргівлі, а також ана¬логічних рабству інститутів і практики (1956), Протокол про попередження та припинення торгівлі людьми, особливо жінками та дівчатами, і покаран¬ня за неї, який доповнює Конвенцію ООН проти транснаціональної ор¬ганізованої злочинності (2000), Законом України «Про протидію торгівлі людьми» № 3739-17 від 09.02.2015 та інші. Шляхами залучення до рабства являється: вербування, перевезення, передача, приховування, одержання людей. В умов інформаційних технологій розповсюдженим являються такі види вербування як шлюбні агентства, модельні агентства, запрошення на навчання, фірми про працевлаштування, які мають завуальований характер. З метою забезпечення захисту життя і здоров’я, прав і свобод громадян, зміцнення правопорядку, запобігання зникненню людей, нелегальному виїзду громадян України за її межі для працевлаштування, Управлінням Держпраці у Донецькій області вживаються заходи щодо скорочення безробіття, в першу чергу серед жінок, випускників шкіл та інших навчальних закладів, встановлення фактів неоформлених трудових відносин та винесення приписів для усунення порушень вимог ст. 21 та ст. 24 КЗпП України в частині належного оформлення найманої праці. Адже саме безробіття в державі являється чинником, через який громадяни виявляють бажання виїзду за межі кордону, і в міру своєї необізнаності все частіше попадають в трудове рабство. 
Увага, важливим є встановлення законного статусу роботи за кордоном, тобто до виїзду обов’язково треба отримати робочу візи. Також ознайомтесь з правами працівників та мігрантів у країні призначення. У більшості країн встановлені стандарти мінімального рівня оплати праці, максимальної тривалості робочого дня та компенсацій у випадку нещасних випадків на виробництві. Обов’язково запитайте у свого закордонного роботодавця про медичне обслуговування та соціальний захист, на який Ви можете сподіватись. Пам’ятайте, що роботодавці мають обов’язки по відношенню до своїх працівників. Відстоювати свої інтереси у суді можна лише тоді, коли роботодавець працює законно. Тому заздалегідь перевіряйте законність здійснення кадровою агенцією чи роботодавцем діяльність по працевлаштуванню, насамперед, перевіряйте наявність необхідних документів.

Держпраці спільно з ЄС та МОП розпочали проект, який сприятиме покращенню умов праці та подоланню незадекларованої праці в Україні 0 183

Державна служба з питань праці, за підтримки Європейського Союзу та Міжнародної організації праці, розпочинає новий дворічний проект «Зміцнення інспекції праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці», який виконуватиметься у співпраці з Міністерством соціальної політики.

Проект сприяє реалізації Угоди про асоціацію Україна-ЄС, що набула чинності 1 вересня 2017 року, а також положень Конвенції МОП № 81 та № 129 про інспекцію праці, ратифікованих Україною у 2004 році.

Даний Проект направлений на покращення стану безпеки та гігієни праці, стандартів у сфері праці та додержання законодавства про працю. Адже одним із пріоритетів у роботі Уряду України є створення гідних та безпечних умов праці для всіх працівників.

Під час відкриття Проекту представники Міністерства соціальної політики наголосили на пріоритеті Уряду створювати умови для продуктивної і безпечної праці за гідну винагороду і з додержанням прав у сфері праці. Співробітництво Міністерства соціальної політики із Європейським Союзом і Міжнародною організацією праці у цьому напрямку є вкрай важливою для досягнення поставлених перед урядом завдань.

Керівництво Держпраці зосередилося на питаннях реалізації завдань Служби у контексті повноти здійснення її повноважень, а також на перегляді значної частини законодавства, контроль та нагляд за яким покладено на Держпраці. Акцентували увагу на проблемі незадекларованої праці в Україні, яка є підґрунтям для недобросовісної конкуренції на ринку за рахунок скорочення витрат на робочу силу, уникнення сплати соціальних внесків і податків.

Незадекларована праця також стає причиною порушення прав працівників, у тому числі на безпечні і здорові умови праці. Тому важливо створити для роботодавців і працівників стимули, у тому числі на рівні законодавства, для переходу від незадекларованої праці до належним чином оформлених трудових відносин. І роботодавці, і працівники мають знати переваги офіційного працевлаштування і розуміти всі ризики, які виникають при неофіційному працевлаштуванні. Держпраці розраховує на підтримку Проекту ЄС-МОП у процесі реформування системи охорони праці, адаптації успішних практик інспекцій праці країн-членів ЄС, у розгортанні масштабної інформаційно-роз’яснювальної роботи у всіх областях України з метою подолання незадекларованої праці.

Координатори проектів Міжнародної організації праці в Україні, зазначили, що у новому проекті ЄС-МОП багато уваги приділяється стандартам ЄС з питань безпеки та гігієни праці.

На відкритті Проекту були присутні і закордонні представники: Маркус Пілгрім – директор Групи технічної підтримки з питань гідної праці Бюро МОП для країн Центральної та Східної Європи, Мартін Шрьодер – програмний офіцер ЄС, Фредерік Ришенер – координатор співпраці з країнами східного партнерства ЄС, Антоніу Сантуш – менеджер проекту «Зміцнення інспекції праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці» МОП, Арсеніо Фернандес-Родрігес – спеціаліст з питань безпеки та гігієни праці відділу адміністрації праці та інспекції праці МОП, Жюстін Тільє – спеціаліст відділу адміністрації праці та інспекції праці МОП.

Зокрема, Маркус Пілгрім підкреслив, що закріплення стандартів МОП та ЄС у сфері праці у національному законодавстві має підтримуватися ефективною системою інспекції праці. Роль останньої вкрай важлива, адже яким би сучасним законодавство не було, воно може бути лише аркушем паперу, якщо немає інструментів забезпечення його практичного виконання. Очікуємо, що той арсенал експертизи, знань і практичного досвіду, який ЄС і МОП спільно передадуть національним партнерам у рамках цього проекту, сприятиме покращенню умов праці в Україні.

У рамках проекту міжнародні експерти передаватимуть інспекторам Держпраці досвід з ефективного подолання незадекларованої праці.

Після відкриття Проекту відбулося перше засідання Наглядової ради Проекту, на якому затверджено склад наглядової ради, положення, визначено цілі та план роботи Проекту. Так, Головою Наглядової ради визначено Ольгу Крентовську – першого заступника Міністра соціальної політики України, заступником Голови Наглядової ради визначено Романа Чернегу – Голову Державної служби України з питань праці. Наступне засідання Наглядової ради планується провести у травні 2018 року.

Довідкова інформація:

У рамках Угоди про асоціацію з ЄС надається підтримка в реалізації реформ, у тому числі політики зайнятості, ринку праці, соціального розвитку і захисту.

Конвенції МОП № 81 і 129 – стандарти, що визнані на міжнародному рівні та визначають завдання, повноваження і функції інспекцій праці. Вони відіграють ключову роль у забезпеченні повної, продуктивної та вільно обраної зайнятості, соціальної злагоди через соціальний діалог, забезпечення гідних умов праці за допомогою інструментів інспекції праці. Ці конвенції ратифіковані усіма державами-членами ЄС.

Проект виконується задля досягнення суттєвого покращення стану безпеки та гігієни праці, стандартів у сфері праці та додержання законодавства про працю.

Соціальні партнери задіяні шляхом тристоронніх консультацій.