Державний нагляд і контроль за станом охорони праці (вантажопідіймальної техніки) на підприємствах 0 329

Забезпечення безпечних і нешкідливих умов роботи є невід’ємною частиною державної політики, однією з найважливіших функцій центральних і місцевих органів виконавчої влади та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. У зв’язку з цим важливого значення набуває державний нагляд і контроль за станом охорони праці.
Державний нагляд – це діяльність уповноважених органів і посадових осіб (державних інспекторів, державних санітарних лікарів), спрямована на забезпечення виконання органами виконавчої влади, суб’єктами господарювання та працівниками вимог законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці.
Початком наглядової діяльності можна вважати виданий 1719 р. Петром І Указ про створення Берг-колегії (гірничої колегії). Після скасування кріпосного права в Російській імперії 1861 р. організовано орган спеціального нагляду за безпекою робіт у гірничій промисловості, який мав назву «гірнича поліція». Згодом, з розширенням державного нагляду за безпечним веденням робіт в інших галузях промисловості, цей орган неодноразово трансформувався, аж доки не набув вигляду сучасної Державної служби України з питань праці.
Одним із найстарших видів державного нагляду – є нагляд за безпечною експлуатацією вантажопідіймальних кранів і машин. Технології, що використовуються у будь-якій галузі виробництва, мають потребу у підйомі та переміщенні вантажів. Що у свою чергу є підставою наявності на підприємствах великої кількості вантажопідіймальних кранів, машин та механізмів. Зазначене устаткування віднесено до обладнання підвищеної небезпеки, враховуючи загрозу, що становлять вантажі, елементи машин, що рухаються у просторі та мають можливість заподіяти шкоду працівникам, що знаходяться поблизу, внаслідок падіння або взаємодії під час руху через неправильно обрану дистанцію безпеки.
За часи існування вантажопідіймальної техніки під час її експлуатації було зареєстровано сотні тисяч нещасних випадків, у тому числі зі смертельними наслідками. Додержання вимог законодавства з питань охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів та машин є однією з найактуальніших тем у галузі охорони праці в Україні і на сьогодні, враховуючи велику кількість обладнання, що вже давно вичерпало свій проектний термін служби, придбання роботодавцями імпортних кранів, що за своєю конструкцією та приладами безпеки можуть не відповідати вимогам безпеки державного законодавства, тощо.
На вимогу п. 7.2.3 НПАОП 0.00-1.01-07 «Правила будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів» рішення про можливість експлуатації вантажопідіймальних кранів і машин, що підлягають реєстрації в територіальних органах спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці, приймається посадовою особою цього органу у наступних випадках:
– у разі введення в експлуатацію нововиготовлених вантажопідіймаль-них кранів і машин;
– перерви в експлуатації більш як 12 місяців;
– після монтажу, пов’язаного із установленням вантажопідіймаль-ного крана чи машини на нове місце;
– після реконструкції або модернізації вантажопідіймального крана чи машини;
– після капітального ремонту вантажопідіймального крана чи машини;
– у разі закінчення строку служби (граничного строку експлуатації) вантажопідіймального крана чи машини, а також у разі аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, виявлення зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів, що перевищують допустимі значення;
– після передачі іншому суб’єкту господарювання, тощо.
Так протягом минулого тижня головними державними інспекторами відділу нагляду на виробництвах підвищеної небезпеки у місті Маріуполь: Кутіним С.Ю., Шаптала С.Є., Немченковим Д.О., Федоровим С.В. проведено кілька перевірок вантажопідіймальних кранів з метою визначення можливості їх подальшої експлуатацію після закінчення граничного терміну служби.
Перевірки відбувались у виробничих підрозділах Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча»: цех холодного прокату (фото 1-1, 1-2), управління залізничного транспорту – залізничний кран (фото 2-1, 2-2), листопрокатний цех 3000 (фото 3-1, 3-2), киснево-конвертерний цех (фото 4). За результатами перевірок вантажопідіймальні крани у ЦХП та УЗТ допущені до подальшої експлуатації, про що зроблено відповідні записи у технічні паспорти кранів, обладнання у ЛПЦ 3000 та ККЦ не допущено до експлуатації через виявлені порушення, що потребують усунення.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Попередня статтяНаступна стаття

За неналежне оформлення працівників будівельну компанію у Донецькій області оштрафовано на 3 млн. 936 тис. гривень 0 322

У жовтні 2017 р. посадовими особами Головного управління Держпраці у Донецькій області проведено позаплановий захід у формі інспекційного відвідування одного з будівельних підприємців області щодо дотримання вимог трудового законодавства, а саме належного оформлення трудових відносин з найманими працівниками.
Суб’єкт господарювання ТОВ «М» порушив вимоги частини 1, 3 статті 24 Кодексу законів про працю України відносно 41 (сорока одного) найманого працівника. Допустив до роботи працівників без укладення з ними трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Тобто відносно робітників, які працювали без офіційного оформлення, не сплачувався єдиний соціальний внесок із заробітної плати, так вони втратили право на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в зазначений період роботи.
Основним видом діяльності підприємства ТОВ «М» є будівництво житлових і нежитлових будівель. Так, будівельні роботи, які виконували неоформлені працівники ТОВ «М» відповідно до НПАОП 27.0-4.02-90, віднесено до робіт підвищеної небезпеки. Робітники не були проінформовані під розписку про умови праці, наявність на робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, стан їх здоров’я не контролюється роботодавцем (не фіксується проходження медичних оглядів), що є порушенням вимог трудового законодавства і найголовніше робітники позбавлені соціального захисту у разі отримання травм та каліцтв на робочому місці.
Слід наголосити, що відповідно до частини 3 статті 265 Кодексу законів про працю України сума штрафної санкції за допуск до роботи неоформленого працівника становить тридцять мінімальних заробітних плат (96 тис. грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника щодо якого порушено законодавство.
Загальна сума штрафу накладеного на ТОВ «М» склала 3 млн. 936 тис. гривень.
Користуючись нагодою, звертаємось до роботодавців з проханням виконувати вимоги трудового законодавства. Головним управлінням Держпраці у Донецькій області продовжується робота по виявленню неоформлених трудових відносин та притягненню винних осіб до відповідальності.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПОВІДОМЛЕННЯ про оприлюднення проекту наказу Міністерства соціальної політики України „Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів з охорони праці” 0 299

Державною службою України з питань праці відповідно до законів України „Про охорону праці” та „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” опрацьовано проект наказу Міністерства соціальної політики України „Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів з охорони праці”.

Проект наказу розроблений з метою внесення змін до Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 01 вересня 2008 року № 190, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07 жовтня 2008 року за № 937/15628, та Правил будови і безпечної експлуатації трубопроводів пари та гарячої води, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 08 вересня 1998 року № 177, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 жовтня 1998 року за № 636/3076, щодо скасування вимог обов’язкової реєстрації (перереєстрації) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки в територіальних органах Держпраці.

Зауваження та пропозиції просимо надсилати на адресу:

Державна служба України з питань праці, вул. Десятинна, 14, м. Київ, 01601; e-mail: dsp@dsp.gov.ua.

Зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються у місячний термін у письмовому або електронному вигляді.

Проект наказу

ЗМІНИ до деяких нормативно-правових актів з охорони праці

Пояснювальна записка

Порівняльна таблиця

Аналіз регуляторного впливу

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: